U ovom radu predstavljen je način osiguranja kvaliteta internim auditom u proizvodnji zaštitne odjeće. Upravljanje kvalitetom je upravljački pristup za kvalitet u poslovnom sistemu koji ostvaruje funkciju upravljanja kvalitetom u sistemu kvaliteta prema određenoj politici kvaliteta. Da bi se provela politika kvaliteta i ostvarili strateški ciljevi u kompaniji je potrebno kontinuirano provoditi interne audite. Interni audit je sistemski, nezavisan i dokumentirani proces dobivanja dokaza, te njihovo objektivno vrednovanje, da bi se utvrdilo u kojoj mjeri su ispunjeni kriteriji audita.
Ključne riječi: upravljanje kvalitetom, interni audit, zaštitna odjeća, neusklađenosti, korektivne mjere, poboljšanje.
Kvalitet je postao najznačajniji strateški faktor uspjeha svake kompanije. Reputacija kompanije zavisi od konkretnih elemenata kao što su: kvaliteta, pouzdanost, rok isporuke, cijena i uslova isporuke. Upravljanje kompetentnim prednostima, posebno kvalitetom, može se, u vremenu, koristiti za otklanjanje loše reputacije. Proizvođača i davaoca usluga, u osnovi, zanima određenija ocjena kvaliteta proizvoda ili usluge, ne samo dobar ili loš, ili visok ili nizak kvalitet, kako bi se na osnovu nje ako je potrebno, izvelo određeno poboljšanje. Svaka osobina proizvoda ili usluge od koje se traži da zadovolji potrebe korisnika ili dostigne željeni nivo upotrebljivosti, predstavlja karakteristiku kvaliteta. Sa velikim zahtjevom za kvalitet svega što radimo ili pravimo u današnje vrijeme, došlo je do potrebe da imamo neki formalizovani skup pravila prema kojima se radi. Kompanije koje žele da ostanu na tržištu Evropske unije, najvećim dijelom su se odlučile za uvođenje integriranih ISO standarda u svoje kompanije. Šezdeset posto kvalitetnih kompanija su se odlučile da uvedu i implementiraju ISO 9001:2008, kao prvi korak dokazivanja prepoznatljivosti na tržištu. Ove kompanije u drugom koraku integriraju sistem upravljanja kvalitetom sa drugim standardima, kao što su ISO 14000ff, ISO 18000ff, kao i ISO 17000ff. Ovakav pristup kompanije rade da bi otklonile tehničke barijere u međunarodnom prometu roba i usluga, kao i informacija. Iste potrebe je i iskazala i Evropska zajednica svojom “Bijelom knjigom”, gdje se posebno daje naglasak na donošenje mnogih direktiva, za usaglašavanje nacionalnih zakona i standarda sa određenim rokovima. Preporuka je bila da se teži što većoj jednostavnosti Evropskih standarda uz uvažavanje nacionalnih standarda i specifičnosti u primjeni. Zajednički standardi Evropske unije se usmjeravaju na bitne zahtjeve o: zaštiti zdravlja, sigurnosti, zaštiti okoline i zaštiti potrošača. U tom smislu Tehnički komitet ISO/TC 176 Međunarodne organizacije za standardizaciju ISO okrenuo se prema radu na standardizacijii i usaglašavanju u području sistema kvaliteta, obezbjeđenja kvaliteta i odgovarajućim tehnologijama kvaliteta. Rezultat ovakvog rada je i serija standarda ISO 9000ff. Radi poboljšanja sistema upravljanja kvalitetom potrebno je redovno vršiti internu i eksternu kontrolu [4].
Kod uspostavljanja sistema upravljanja kvalitetom sigurno je najvažniji element i konstitutivni dio sistema upravljanja kvalitetom ljudski faktor. On je nosilac ideje uvođenja sistema upravljanja kvalitetom i njen implementator. To su ujedno i lideri i svi zaposleni u kompaniji. To su istovremeno i proizvođači i potrošači. To znači da bi normalno trebali da se ponašaju u obje uloge i da nam budu zajednički ciljevi. Proizvesti kvalitetnu robu i zaštititi čovjeka, prirodu, materijalna i kulturna dobra, kako u toku proizvodnje tako i u eksploataciji poslije korištenja. Ako pitamo uposlenika šta je to kvalitet, svako će kazati na svoj način, ali standard ima svoju definiciju. Suština je da kupac mora biti zadovoljan i da kontinuirano uzima našu robu. Svaki uposlenik mora imati istančan osjećaj za kvalitet kada je u ulozi kupca, ali svakako i kada je u ulozi proizvođača. Nažalost, svi mi kada smo u ulozi proizvođača, projektanta, finansijera, mislimo da je uvijek naš kvalitet vrhunski, da su naši kupci zadovoljni, da ono što se kvalitete tiče nema nikakvih problema i slično. Osnovna zabluda u tome je bila da kupac nije kvalifikovan da zahtjeva, a kamoli da verifikuje kvalitet proizvoda. Ko će bolje znati nešto o automobilima, naprimjer, od njihovih proizvođača. To je bila dugogodišnja zamka. Zamka zapadnih, pa i uopšte svjetskih proizvođača, koja je dovela do pojave skupih i ne racionalnih automobila u Americi, sa velikom potrošnjom i slično. Japan je prvi uočio da jedino kupac zna što su mu potrebe, što su mu zahtjevi, a na proizvođaču je da stručno te zahtjeve kupca pretvori u operacione specifikacije i razvoj, proizvodnju, želju da je potrošnja automobila, naprimjer što manja. Ali on ne mora znati koja vrsta karburatora ili drugih elemenata je za to potrebna, to treba znati proizvođač. Dugoročna strategija tekstilne industrije u Bihaću je bila: ako zadovoljim zahtjeve kupca, kao nagradu ja ću za to dobiti njegovo trajno povjerenje. Istovremeno, na globalnom planu, to znači velike uštede. Agresijom na Bosnu i Hercegovinu 1992. godine, prestala je sa radom velika tekstilna kompanija „Kombiteks Bihać”. Razlog nestanka ove kompanije je zastarjela tehnologija i odlazak stručnog kadra. Nakon nestanka ove kompanije na tržištu Bosne i Hercegovine pojavile su se male kompanije tekstilne proizvodnje. Među njima pojavila se i mala kompanija d.o.o. „Tera Nova” Bihać, koja proizvodi zaštitnu opremu. Ova kompanija je uvela sistem upravljanja kvalitetom prema standardu BAS EN ISO 9001:2008 [3].
U standardu ISO 9001:2008 pojavljuje se zahtjev vezan za kompetencije i to u dijelu u kojem su opisani zahtjevi vezani za ljudske resurske u točci 6.2.:
Ljudski resursi: Osoblje koje obavlja poslove koji utječu na kvalitet proizvoda mora da bude osposobljeno u pogledu obrazovanja, obuke, znanja i iskustva.
Kompetencije, osposobljavanje i svijest: Organizacija mora:
a) utvrditi potrebne kompetencije za osobe koje izvode poslove koji utječu na kvalitet proizvoda,
b) gdje je primjenjivo, osigurati osposobljavanje ili poduzeti druge radnje za postizanje
potrebne kompetentnosti,
c) ocjenjuje efektivnost poduzetih mjera, i
e) održava odgovarajuće zapise o obrazovanju, obuci, znanju i iskustvu.
Što ovaj zahtjev znači za organizaciju koja ima implementiran i certificiran sistem
upravljanja kvalitetom?
Ako znamo da su kompetencije skup znanja, stavova, vještina i drugih vrijednosti odnosno
osobnih karakteristika, te uzimajući u obzir zahtjev 6.2.2. u novoj reviziji standarda ISO
9001:2008, kompanija bi trebala kroz sistematizaciju radnih mjesta jasno odrediti koje su to
kompetencije potrebne za pojedina radna mjesta.
Kao jedno od mogućih rješenja s prijedlogom mogućih kompetencija je i slijedeće:
Sistematizacija radnih mjesta: Naziv radnog mjesta, Opis aktivnosti radnog mjesta, Kompetencije (Znanja,Sposobnost, Vještine, Osobine ličnosti).
Cilj ovakvog pristupa je postizanje kompetentnosti, zaposlenih za obavljanje poslova, čime se postiže da se svaki posao uvijek obavlja na najbolji propisani mogući način. Kompetentan zaposlenik je ona osoba kojoj je pružena prilika kad dobije posao da pokaže ono što želi, pod uslovom da to zna (obrazovana) i može (obučena i iskusna) da radi. Dakle, potrebni uslovi su želja, znanje i umijeće, a dovoljan uslov je prilika za obavljanje specifikovanog posla [4,5].
Interni audit je audit prve strane, a eksterni audit može biti audit dobavljača ili audit certificiranja, a to je audit druge i treće strane. Audit može biti audit proizvoda, audit postupka i audit sistema. Definicija audita je sistematičan, nezavisan i dokumentirani proces za dobijanje dokaza audita i njihovo objektivno vrednovanje radi određivanja stepena do kojeg su kriteriji audita ispunjeni. Obaveza provođenja audita definisana je u standardu ISO 9001:2008 u kom se kaže da kompanija mora izvoditi interne audite u planiranim intervalima radi određivanja da li je sistem upravljanja kvalitetom usklađen sa zahtjevima za sistem upravljanja QMS, da li je efektivan u zadovoljavanju zahtjeva za kvalitet, da li je efektivan u ispunjavanju ciljeva i da li je pogodan za utvrđivanje mogućnosti za poboljšanje. Poboljšanje može postojati ako se redovno vrši preispitivanje od strane menadžmenta, provode interni i eksterni auditi, ako se vrši provedba planiranog i provode akcije nakon ocjene stanja. Uz pomoć preispitivanja od strane rukovodstva moguće je otkriti neusaglašenosti i pokrenuti korektivne mjere, izvršiti preispitivanje neusklađenosti, odrediti uzroke, ocijeniti potrebe za akcijom radi sprečavanja ponavljanja. Utvrditi potencijalni problem, pokrenuti preventivne akcije, uvidjeti potencijalne neusklađenosti i uzroke, ocijeniti potrebe za akcijom radi sprečavanja pojave neusaglašenosti. Ključ uspjeha kompanije za proizvodnju zaštitne odjeće „Tera Nova” u Bihaću je educiran kadar, redovno provođenje preispitivanja od strane rukovodstva, provođenje internih i eksternih audita, saradnja sa Tehničkim fakultetom Univerziteta u Bihaću, odsjekom za Tekstilni dizajn. Elementi audita u ovoj kompaniji su: sistem upravljanja kvalitetom, odgovornost rukovodstva, upravljanje resursima, realizacija proizvoda, mjerenje, analiza i poboljšanje, a oni se provode kroz tri faze: faza pripreme, faza izvođenja i faza popravki. Implementacijom programa TQM-a, stvorili su fleksibilnu kompaniju koja omogućava konstantan kvalitet proizvoda. Primjenom integriranog sistema kvaliteta i TQM-a stvorena je mogućnost da se kroz kontinuirana poboljšanja povećava nivo izvrsnosti i mogućnost uvrštavanja na listu najboljih proizvođača u Bosni i Hercegovini, kao i prepoznatljivost svojih proizvoda na Evropskom tržištu [1,2].
Kompanija koja želi da vrši preispitivanje efikasnosti sistema upravljanja kvalitetom od strane menadžmenta s ciljem otklanjanja neusklađenosti mora redovno vršiti interne audite. Cilj internog audita je poboljšanje efikasnosti sistema, praćenje nivoa zadovoljenja zahtjeva, pojave neusklađenosti po vrstama i težini. Kompanije koje provode interne audite nakon uspostavljanja sistema upravljanja kvalitetom imaju niz prednosti koje se ogledaju u slijedećem: zaposlenim je jasna politika i ciljevi kvaliteta, zaposleni su svjesni i kompetentni prema kvalitetu, nadležnosti i odgovornosti su regulisane matricom odgovornosti, ovlasti su distribuirane prema šemi rukovođenja. Kompanija od audita ima unutrašnje i vanjske koristi.
[1] Bajramović, E. i dr.:Interni audit u preduzećima, ISBN 978-9958-624-34-6, RIM 2011.
[2] Klarić, S.; i dr.: Upravljanje kvalitetom, ISBN 978-9958-604-40-9, Mašinski fakultet Mostar 2009.
[3] Omanović, M..: Uvod u Total Quality Management, Zenica 1996.
[4] Vulanović, V.; i dr.: Sistem kvaliteta ISO 9001, Univerzitet u Novom Sadu, ID 183898119, Novi Sad.
[5] www.hdkvaliteta.hr