Emir Bajramović
Univerzitet u Bihaću, Tehnički fakultet, Dr. Irfana Ljubijankića bb, bajramovic_emir@yahoo.com
Jasmina Puškar
Univerzitet u Bihaću, Pravni fakultet, Ul. Mehe Hadžiabdića bb, jasmina.puskar@gmail.com
U ovom radu predstavit ćemo način implementacije Uredbe Evropskog parlamenta i Vijeća o građevinskim proizvodima broj 305/2011 za opekarske proizvode od gline na nivou firme I-Crni d.o.o Cazin. Uredba definira uvjete za plasman građevinskih proizvoda na unutrašnje tržište EU, kao i načine i sisteme ocjenjivanja za demonstriranje stalnosti karakteristika građevinskih proizvoda. U radu će biti prikazano ocjenjivanje usklađenosti opekarskih proizvoda od gline u skladu sa evropskim harmoniziranim standardom BAS EN 771-1:2012 i postupci koje je firma I-Crni morala poduzeti da bi iste uskladila sa esencijalnim zahtjevima pomenute Uredbe. Rad će također sadržavati i postojeći BiH zakonodavni okvir za pomenute proizvode i probleme sa kojima se proizvođači suočavaju da bi iste plasirali na tržište Bosne i Hercegovine.
Ključne riječi: uredba, građevinski proizvod, CE oznaka, izjava o svojstvima
CE oznaka (francuski Conformite Europeenne-europske sukladnosti) nije oznaka kvaliteta, nego označava da je proizvod siguran za upotrebu, ako se koristi na predviđeni način. Oznaka potvrđuje da proizvod ispunjava bitne zahtjeve za sigurnost potrošača, zdravlja ili zaštite okoliša.
CE oznaka (francuski Conformite Europeenne-europske sukladnosti) predstavlja oznaku proizvođača koja ukazuje da je:
Osnovno obilježje jedinstvenog tržišta Evropske unije je slobodno kretanje ljudi, kapitala, robe i usluga, ali i činjenica da proizvodi koji se plasiraju i stavljaju u promet moraju zadovoljiti suštinske zahtjeve koji se tiču zaštite zdravlja, bezbjednosti (sigurnosti), zaštite potrošača i zaštite životne sredine. [3]
2. KORACI DO CE OZNAKE ZA GRAĐEVINSKE PROIZVODE
Da bi postavili CE oznaku na proizvod, moraju se poduzeti sljedeći koraci:
1. Analizirati postojeće stanje po pitanju implementacije uredbe o građevinskim proizvodima na nivou organizacije (popunjavanje odgovarajućeg upitnika),
2. Otići u organizaciju (in site) i provjeriti stavke iz popunjenog upitnika, utvrditi realno stanje,
3. Obučiti najviše rukovodstvo i tehničko osoblje o relevantnoj legislativi (uredba o građevinskim proizvodima, harmonizirani standardi, sistemima za atestiranje i verifikaciju stalnosti svojstava proizvoda/grupe proizvoda, te osnovnim principima funkcioniranja unutrašnjeg tržišta EU),
4. Definisati proizvode/grupe proizvoda koji su obuhvaćeni Uredbom o građevinskim proizvodima,
5. Definisati metodologiju dolaska do CE oznake (provjeriti da li postoje harmonizirane tehničke specifikacije/harmonizirani standardi) i ukoliko to nije slučaj definirati druge puteve dolaska do CE oznake,
6. Definisanje tima za CE oznaku,
7. Priprema tehničke dokumentacije za proizvod/grupe proizvoda,
8. Definisanje odgovarajuće procedure za ocjenivanje usklađenosti proizvoda/grupe proizvoda (atestiranje i verifikacija stalnosti svojstava),
9. Određivanje (izbor) notificiranog tijela, ukoliko je primjenljivo,
10. Provođenje odgovarajuće procedure ocjenivanja usklađenosti (sprovesti početno ispitivanje tipa i uspostaviti fabričku kontrolu proizvodnje bilo da je to zadaća proizvođača ili notificiranog tijela s obzirom na odabranu proceduru),
11. Sastavljanje deklaracije o svojstvima (DoP),
12. Postavljanje CE oznake na proizvod/grupe proizvoda, naljepnicu/etiketu ili na prateću dokumentaciju.
KORAK 1: Analizirati postojeće stanje po pitanju implementacije Uredbe o građevinskim proizvodima na nivou organizacije
Organizaciji se dostavi sveobuhvatan upitnik tipa: koji je postojeći nivo implementacije evropskih propisa na nivou organizacije (nije ništa dosada urađeno, početni, srednji ili napredni) postojeća znanja na nivou organizacije, koje standarde su koristili pri dizajniranju i proizvodnji svojih proizvoda, koja su glavna tržišta za plasman proizvoda, koju legislativu primjenjuju za određena tržišta, da li imaju implementiran sistem upravljanja kvalitetom na nivou organizacije, da li imaju adekvatan stručni kadar, da li stručno osoblje posjeduju ekspertizu za provođenje propisa na nivou organizacije itd. Ukoliko na neka od pitanja organizacije ne može odgovoriti, konsultant joj stoji na raspolaganju za pojašnjenje istih. Popunjeni upitnik organizacija vrati konsultantu.
KORAK 2: Otići u organizaciju i provjeriti stavke iz popunjenog upitnika, utvrditi realno stanje
Posjetom organizaciji I-CRNI doo utvrđeno je da ima uveden i implementiran Integrirani sistem upravljanja kvalitetom, zaštitom okoline te zaštitom zdravlja i sigurnosti na radu, ima popisanu proizvodnu opremu, obućeno osoblje iz sfere upravljanja kvalitetom dok su znanja iz sfere evropskog tehničkog zakonodavstva relevantnog za proizvod bila na početnom nivou. Opredjeljenost rukovodstva organizacije I-CRNI za implementaciju Uredbe o građevinskim proizvodima na nivou organizacije je bilo jedan od najvažnijih faktora za uspjeh cjelokupnog projekta.
KORAK 3: Obučiti najviše rukovodstvo i tehničko osoblje o relevantnoj legistrativi
Najviše rukovodstvo i tehničko osoblje je obućeno iz sljedećih tema: trgovina robama, količina i kvalitet vs. sigurnost, trenutna situacija u Bosni i Hercegovini, osnovni koncept i principi novog pristupa ocjenjivanje usklađenosti, CE označavanje, nadzor nad tržištem, uklanjanje tehničkih barijera u trgovini, kako postići slobodan protok roba i usluga, uloga evropske standardizacije u evropskoj ekonomiji, direktive novog pristupa, direktive starog pristupa, ocjenivanje usklađenosti, notificirana tijela, EC deklaracija o usklađenosti, tehnički fajl, struktura direktiva novog pristupa, odgovornost involviranih aktera direktiva o općoj sigurnosti proizvoda 2001/95/EC, direktiva o odgovornosti za proizvod sa greškom 85/374/EEC. Također u fokusu obuke je bila i Uredba o građevinskim proizvodima, njenim zahtjevima kao i tehnički zahtjevi definirani u harmoniziranom standardu BAS EN 771-1, te sličnosti i razlike između novousvojene Uredbe i povučene direktive o građevinskim proizvodima 89/106 EEC s obzirom da se evropski harmonizirani standard BAS EN 771-1 referira na povučenu direktivu.
KORAK 4: Definisati proizvoda/grupe proizvoda koji su obuhvaćeni Uredbom o građevinskim proizvodima
Proizvodi I-CRNI doo su svrstani u tri familije proizvoda:
Pomenute familije proizvoda bile su predmet implementacije Uredbe o građevinskim proizvodima na nivou organizacije I-CRNI.
KORAK 5: Definisati metodologiju dolaska do CE oznake
Na listi evropskih harmoniziranih standarda pod Uredbom o građevinskim proizvodima, objavljenim u službenom glasniku EU utvrđeno je da postoji relevantan evropski harmonizirani standard za navedene proizvode BAS EN 771-1:2012, Specifikacija elemenata za zidanje – Dio 1: Elementi za zidanje od gline.
Utvrđivanjem esencijalnih karakteristika definisanim standardom BAS EN 771-1:2012, organizacija I-CRNI doo je odlučila da koristi benefite „prepostavke o usklađenosti“- zadovoljavanjem zahtjeva relevantnog standarda, smatra se da su zadovoljeni esencijalni zahtjevi za građevinske radove propisani u spomenutoj uredbi.
KORAK 6: Definisanje tima za CE oznaku
Tim za CE oznaku je činio tehnički direktor, predstavnik rukovodstva za kvalitet, šef proizvodnje u suradnji sa konsultantom.
KORAK 7: Priprema tehničke dokumentacije za proizvod/grupe proizvoda
Tehnički fajl treba da sadrži svu tehničku dokumentaciju kojom se dokazuje usaglašenost proizvoda sa zahtjevima evropskih direktiva. Konsultanti u komunikaciji sa timom za CE označavanje preporučili su da tehnička dokumentacija sadrži poglavlja navedena ispod.
Lista poglavlja tehničke dokumentacije:
Tehnička dokumentacija urađena po poglavljima navedenim iznad, ukoričena je u nekoliko primjeraka i distribuirana osobama shodno distributivnoj listi i preporučeno je da se ista čuva deset godina.
KORAK 8: Definisanje odgovarajuće procedure za ocjenivanje usklađenosti proizvoda/grupe proizvoda (atestiranje i verifikacija stalnosti svojstava)
Prema Uredbi o građevinskim proizvodima ocjenivanje i provjera stalnosti svojstava mogu biti:
Sistem 1+, sistem 1, sistem 2+, sistem 3, sistem 4.
Tabela 1: Sistemi atestacije usklađenosti (direktiva 89/106 EEC) naspram sistemi atestiranja i verifikacije stalnosti svojstava (Uredba 305/2011)
Proizvod(i) | Namijenjena upotreba | Nivoi ili klase | Atestacija sistema usklađenosti |
---|---|---|---|
Elementi za zidanje. Kategorija I |
U zidovima, stubovima i pregradama | — | 2+ |
Elementi za zidanje. Kategorija II |
U zidovima, stubovima i pregradama | — | 4 |
Sistem 2+: Vidi CPD, aneks III.2(ii). Prva mogućnost, uključujući certifikaciju kontrole tvorničke proizvodnje od strane ovlaštenog tijela na osnovu početnog pregleda tvornice i kontrole tvorničke proizvodnje, kao i stalno nadgledanje, evaluacija i odobrenje kontrole tvorničke proizvodnje.Sistem 4: Vidi CPD, aneks III.2(ii). Treća mogućnost |
Standard EN 771-1:2011 je izdat 2011, važeća legislativa bila je direktiva o građevinskim proizvodima. Danas je važeća legislativa Uredbe o građevinskim proizvodima. Kako možemo vidjeti u tabeli 1, standard se poziva na direktivu a ne na uredbu 305/2011. Trebamo znati da se svakih pet godina izađe novo izdanje tehničkih standarda. Tako da će se vjerovatno novi standard EN 771 uzeti u obzir Uredbu o građevinskim proizvodima 305/2011.
KORAK 9: Određivanje (izbor) notificiranog tijela, ukoliko je primjenljivo
Kod izbora notifikovanog tijela treba se uzeti u obzir ugled i reputacija notificiranog tijela, cijenu, rokovi, posebno obratiti pažnju na jezik korespondencije. Izbor notifikovanog tijela radi sam proizvođač. Neki proizvođači smatraju da notifikovano tijelo treba da bude iz zemlje u koju izvoze. Treba znati, da su rezultati notifikovanih tijela priznata u cijeloj Evropi. Tako da proizvođači iz BiH najčešće uzimaju notifikovana tijela iz Hrvatske. Jedan dio proizvođaća uzima iz Rumunije, glavni razlog je prihvatljiva cijena.
Kako je prikazano u tabeli 1, I-CRNI doo je imao dvije mogućnosti:
Da bi se odabralo sistem 2+, organizacija mora primjeniti statističke metode. I-CRNI nema presu za određivanje čvrstoće na pritisak. Dok se ne nabavi presa, I-CRNI doo će ispitivati čvrstoću na pritisak u laboratorijama na području Bosne i Hercegovine. I-CRNI doo će pratiti parametar čvrstoću na pritisak, isto tako će pratiti parametre određene standardom unutar proizvodnje. Kad budu imali dovoljan broj rezultata iz laboratorija, vezano za određivanje čvrstoće na pritisak, odnosno da je 95 % proizvoda u granicama, onda će se I-CRNI odlučiti za ocjenivanje usklađenosti prema sistemu 2+.
Druga mogućnost je sistem 4, koju je I-CRNI doo odabrao. Po sistemu 4, proizvođač provodi:
KORAK 10: Provođenje odgovarajuće procedure ocjenivanje usklađenosti (zadaća proizvođaća odnosno notificirano tijelo),
U okviru sistema 4, organizacija I-CRNI je napravila početno ispitivanje tipa kod notificiranog tijela službene oznake 2477- IGH Zagreb. Također organizacija I-CRNI je uspostavila i implementirala sistem fabričke kontrole proizvodnje u skladu sa zahtjevima relevantnog standarda i u okviru tog sistema provjeravala je karakteristike (dimenzionalne, neto masa, itd).
KORAK 11: Sastavljanje deklaracije o svojstvima (DoP)
U slučaju kada je građevinski proizvod obuhvaćen harmoniziranim standardom, proizvođač sastavlja izjavu o svojstvima u slučaju kada takav proizvod stavlja na tržište. Organizacija je ranije imala EC dekralaciju o usklađenosti prema zahtjevima direktive 89/106 EEC istu je morala prilagoditi zahtjevima dati u Aneksu 2 pomenute uredbe. Sastavljanjem izjave o svojstvima, proizvođač preuzima odgovornost za sukladnost građevinskog proizvoda s takvim objavljenim svojstvima.
KORAK 12: Postavljanje CE oznake na proizvod/grupe proizvoda, naljepnicu/etiketu ili na prateću dokumentaciju.
Organizacija I-CRNI je redizajnirala svoju etiketu-naljepnicu prema zahtjevima propisanim standardom EN 771-1 za evropsko tržište, a također je izradila etiketu za proizvode koje plasira na tržiste FBiH zbog zakona o građevinskim proizvodima FBIH i pravilnika o označavanju građevinskim proizvodima.
CE znak je pasoš za proizvod. Ulaskom Hrvatske u EU, organizacija I-CRNI doo je morao da počne priču o CE označavanju svojih proizvoda. Ta priča je zahtjevala dodatna finansijska sredstva koja je organizacija morala osigurati da bi započela proceduru izvoza glinenih zidnih elemenata na tržište Hrvatske. Organizacija I-CRNI pored finansijskih resursa za konsultante morala je platiti prevod osnovnog standarda za proizvod kako bi osoblje u organizaciji vladalo materijom iz istog. Pored toga ista je morala izdvojiti značajna materijalna sredstva za troškove početnog ispitivanja tipa familije proizvoda u Institutu IGH iz Zagreba.
Bosna i Hercegovina nije preuzela Uredbu o građevinskim proizvodima u zakonodavstvo BiH (na osnovu odluke o planu aktivnosti za realizacije programa preuzimanja tehničkih propisa, („Službeni glasnik BiH“, broj 30/03 i 42/03 i člana 9. Na osnovu te odluke Ministarstvo komunikacije i prometa zaduženo je za preuzimanje pomenute uredbe. U pomenutom ministarstvu po pitanjima preuzimanja ove Uredbe do sada nije urađeno ništa. S obzirom da pomenuto Ministarstvo nije uradilo ništa, resorna ministarstva na nivou entiteta donijela su zakone, Zakon o građevinskim proizvodima FBiH, Zakon o građevinskim proizvodima RS-a i niz pratećih pravilnika. Pomenuti zakoni predstavljaju dodatne tehničke barijere za domaće proizvođače jer da bi glineni zidni element plasirala na tržište RS-a, organizacija I-CRNI mora osigurati dodatna finansijska sredstva za dokazivanje usklađenosti. To isto važi i za tržište FBiH.
Da je Uredba o građevinskim proizvodima preuzeta u zakonodavstvo BiH i da je Bosna i Hercegovina izgradila kapacitete infrastrukture kvaliteta za građevinske proizvode te eventualno potpisala ACA sporazum sa Evropskom Unijom, organizacija I-CRNI bi jednostavnije i sa mnogo manje troškova plasirala svoje glinene zidne elemente ne samo na cjelokupno tržište Bosne i Hercegovine, unutrašnje tržište Evropske Unije nego i druga regionalna tržišta koja slijede iste principe (Srbija).
[1] Uredba (EU) br. 305/2011 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA, 2011
[2] BAS EN 771-1:2012, Specifikacija elemenata za zidanje-Dio 1:Elementi za zidanje od gline, 2011
[3] www.kvalitet.org.rs
[4] www.icertgroup.org